Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is van groot belang in onze huidige maatschappij. Misschien wel belangrijker dan ooit. We leven in een maatschappij met hoge verwachtingen en ons zelfvertrouwen wordt regelmatig getest als we proberen te voldoen aan de hoge standaarden die we onszelf opleggen. Zelfvertrouwen heeft waarschijnlijk ook daarom een duidelijke band met ons welzijnsgevoel.

Met de uitspraak ‘Als je haar maar goed zit’ is het meteen duidelijk, met een verzorgd kapsel/uiterlijk ziet je er direct goed uit én voel je jezelf beter. En om het laatste draait het. Doordat je vertrouwen hebt een goed beeld van jezelf neer te zetten, gaat het contacten leggen vaak beter.

Cosmetica kunnen bijdragen aan het gevoel van zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid. Cosmetica kunnen tevens behulpzaam zijn om het zelfvertrouwen te vergroten. Enkele manieren zijn:

  • het camoufleren of verbergen van onzekerheden, zoals een pukkeltje of een glimmende huid
  • het versterken van sterke punten, zoals met mascara voor een meer open blik
  • gebruik van deodorant waarmee vol vertrouwen een hele avond gedanst kan worden
  • mondverzorging voor een fris gevoel
  • een jong gevoel hebben en er ook zo willen (blijven) uitzien, bijvoorbeeld door het gebruik van een haarkleurproduct of een anti-rimpelcrème
  • het geven van een bruin tintje aan de benen door het gebruik van een softtanproduct (bodylotion met bruiningseffect)
  • het camoufleren van ongewilde veranderingen van het uiterlijk, zoals als gevolg van ingrijpende ziekten, zoals kanker (lees meer over het programma Look Good...Feel Better).

 

Iedereen gebruikt cosmetica; van tandpasta tot douchegel. Vaak zijn deze producten zo geïntegreerd in onze dagelijkse routine dat we er niet meer stil bij staan. Hoe bewust is de consument van de rol die cosmetica speelt?

Dit onderzocht Cosmetics Europe met de “Consumer Perception Study 2022”. Hieruit bleek dat 72% van de Europese consumenten cosmetica en persoonlijke verzorgingsproducten belangrijk of zeer belangrijk vindt in hun dagelijks leven. Consumenten hechten veel waarde aan cosmetische producten die zij gebruiken en zien deze als essentieel voor het verbeteren van hun levenskwaliteit, het vergroten van het gevoel van eigenwaarde en voor sociale interacties. Wil je meer weten over deze studie? Lees dan hier meer of bekijk onze folder over het belang van de cosmetica-industrie.

 

Afbeelding7.png

Kinderen Als baby maken we kennis met de eerste cosmeticaproducten, zoals talkpoeder, babydoekjes en babyshampoo. Ook als we ouder worden, zijn er speciale producten voor kinderen (peuters en tieners) op de markt. Zonnecosmetica, tandpasta en schmink zijn daar voorbeelden van. Gedacht kan ook worden aan speciale reinigingslotion ten behoeve van het voorkomen van puistjes voor tieners. 

Volwassenen Het merendeel van de producten wordt ontwikkeld voor de volwassen consument. En omdat vrouwen en mannen nu eenmaal niet hetzelfde zijn, zijn er speciale cosmeticaproducten voor vrouwen en mannen. Het gaat hierbij niet alleen om de traditionele producten zoals scheerschuim en aftershave, maar ook steeds vaker ook om douchegel, haarkleurmiddel en gezichtscrème die speciaal voor mannen op de markt wordt gebracht. De markt voor mannencosmetica heeft nog veel potentieel. 

 

Afbeelding8.png

 

Er zijn verschillende redenen om cosmetica te gebruiken. Jezelf verzorgen en hygiëne zijn een paar redenen, die in het onderzoek veel genoemd zijn. Bovendien draagt cosmetica bij aan positieve contacten met anderen en aan zelfvertrouwen.

 

Afbeelding9.png

 

Afbeelding10.png

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies