Zonnetips

 

10 gouden regels voor verstandig zonnen

Algemeen
1. Geniet van de zon, maar voorkom overmatige blootstelling en zonverbranding.
2. Bescherm uw hoofd, oren, nek en ogen; denk aan een zonnehoed en een goede UV-werende zonnebril met CE-markering. Draag beschermende kleding als u niet speciaal aan het zonnebaden bent.
3. Smeer bij langdurig verblijf in de zon uw onbedekte huid in met een anti-zonnebrandproduct, die bescherming biedt tegen UV-A en UV-B straling met een beschermingsfactor, die voor uw huidtype en de zonkracht van dat moment geschikt is, en voorkomt dat u verbrandt. Doe dit royaal en herhaal dit na 2 uur of vaker bij sterke transpiratie en ook na het zwemmen.
4.  Ga niet uitgebreid zonnebaden tussen 12.00 en 15.00 uur; zoek dan liever de schaduw op. Een korte lunchwandeling (zonder in te smeren) op dit tijdstip is wel een goede optie om vitamine D op te doen. Vergeet niet bij andere uitjes dan het strand/zwembad ook in te smeren.
5. Ga niet de hele dag in de zon. Laat uw huid geleidelijk wennen aan de zon. Houd rekening met uw huidtype. (U kunt uw huidtype o.a. bepalen via de informatie op de website van KWF Kankerbestrijding).  Blijf de eerste dagen niet te lang in de zon. Uw huid kan zich zo wat verdikken en langzaam bruin worden. Uw huid biedt zo ook een natuurlijke bescherming tegen verbranding.

Jongeren, kinderen, baby's
6. Pas extra op met zonnen als u jonger bent dan 18 jaar omdat uw huid dan nog in ontwikkeling is. Houd baby's en kinderen tot 1 jaar uit de directe zon.

Zonnebanken en zonnestudio's
7. Maak geen verschil tussen de straling van de zon buiten en die van de zonnebank.  Uw huid reageert daar hetzelfde op. Op de zonnebank krijgt u ongeveer evenveel zon als in de zomer aan de Middellandse Zee.
8. Volg in een zonnestudio het advies en de aanwijzingen van de medewerkers op. Gebruik van zonnebanken is alleen toegestaan aan personen van 18 jaar en ouder. Mensen met Huidtype 1 worden sterk afgeraden gebruik te maken van zonnebanken. Draag op de zonnebank altijd een goedgekeurde beschermingsbril.

Medische aspecten
9. Ga uit de zon als uw huid vreemd reageert met bijvoorbeeld uitslag, jeuk of erg snelle verbranding en raadpleeg eventueel een arts.
10. Vraag informatie bij een arts als u een huidaandoening hebt. Bij sommige aandoeningen helpt UV-licht, bij andere brengt dat juist extra schade toe. Denk ook aan medicijngebruik die de gevoeligheid voor zonnestraling kan vergroten. Lees de bijsluiter.

Houdt naast bovenstaande ook rekening met het volgende:

  • Breng eerst de anti-zonnebrandcrème aan en daarna pas eventueel make-up of een insectenmiddel.
  • Blijf uzelf ook beschermen wanneer u eenmaal bruin bent geworden, want een bruine huid beschermt niet tegen de negatieve effecten op lange termijn.
  • Bescherm u ook goed bij vrijetijdsbesteding zoals fietsen, wandelen, tuinieren, golfen. De praktijk laat zien dat mensen die bij vrijetijdsbesteding veel in zon zijn, vaak huidkanker krijgen, omdat zij zich onvoldoende beschermen.
  • Verzorg uw huid na het zonnen met een aftersunproduct.

De digitale folder 'Zon verstandig; Geef huidkanker minder kans' is een uitgave van KWF Kankerbestrijding.

Verder verwijzen wij u graag naar enkele sites met aanvullende informatie:

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies