Maandag 2 mei 2011  
     
    NCV Cosmetica
   
     
  Nieuwsbrief Header
 
    Cosmetica NU    
   

Tweedaagse cursus cosmeticawetgeving NCV/NVCC 
In 2009 is de nieuwe Cosmeticaverordening (1223/2009/EG) gepubliceerd. De Europese wetgeving voor cosmetica bestaat onder meer uit eisen voor de etikettering, het gebruik van ingrediënten en de veiligheidsbeoordeling van producten. Om haar leden te ondersteunen om hieraan te voldoen, organiseerde de NCV samen met de Nederlandse Vereniging van Cosmetisch Chemici (NVCC) een cursus. Maar liefst 120 mensen nam hieraan deel. Uit de enquête die de NCV achteraf naar de deelnemers heeft gestuurd, bleek dat zij de cursus bijzonder leerzaam vonden.

Onder meer vertelde Jacqueline van Engelen (RIVM) over de werkwijze van het onafhankelijke wetenschappelijk comité van de Europese Commissie, het SCCS. John van Wegen (Infocare) ging dieper in op het productinformatiedossier. De concrete voorbeelden die hij gebruikte spraken zeer tot de verbeelding. Ronald van Welie (NCV) interviewde Freerk Gaikema van de Voedsel en Waren Autoriteit over de manier waarop de controleur vindt dat aan de wetgeving voldaan dient te worden. Het publiek kreeg de kans hem de hemd van het lijf te vragen. De heren Van Welie en Gaikema spraken hun waardering naar elkaar uit voor de prettige en productieve samenwerking die al jarenlang tussen de industrie en de VWA bestaat.

Ondanks moeilijke tijden lichte groei cosmeticamarkt 2010
Op 16 februari 2011 organiseerden de NCV, de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten en de Nederlandse Aerosol Vereniging hun jaarlijkse Nielsenbijeenkomst. Op deze dag presenteerde marktonderzoeksbureau Nielsen de cijfers van de cosmetica-, was- en reinigingsmiddelen- en aërosolenmarkt van het afgelopen jaar. De heer R. Conijn vertelde dat na de ‘gouden jaren’ 2007 en 2008 nog een jaar van flinke groei volgde. In 2010 groeide de markt van cosmetica, was- en reinigingsmiddelen en aerosolen (spuitbussen) voor het eerst minder hard.

Decoratieve cosmetica (make-up), lichaamsverzorging  en deodorant werden in 2010 het meest verkocht. Met name de grote populariteit van decoratieve cosmetica is te danken aan  de diverse productinnovaties in deze categorie. Een algemene trend in 2010 was dat de consument koos voor relatief dure producten. De totale omzet werd echter gedrukt door de prijsdaling van producten als gevolg van de zeer grote promotiedruk, die met name voor drogisterijen geldt. Het NCV jaarverslag 2010 is vanaf medio mei gratis te downloaden.

Dermatologie en cosmetica: effect UV-straling op de huid
Op 20 april 2011 organiseerde PMS Cosmetica weer haar jaarlijkse seminar. PMS Cosmetica is een samenwerking tussen Nederlandse dermatologen en cosmetisch chemici. Het thema van deze middag was “Huidveroudering door blootstelling aan UV-straling”, een toepasselijk thema op een zonovergoten dag!  

Dermatologen en vertegenwoordigers uit de industrie vertelden over huidveroudering door UV-straling, en op welke wijze deze effecten verminderd of voorkomen kunnen worden door het gebruik van cosmetica of invasie technieken zoals laserbehandelingen. Sprekers waren dr. V. Sigurdsson van het UMC,  dr. T. Wells, Henkel, Dr. M. Crijns, Rijnland Ziekenhuis en dr. L. Habbema, Medisch Centrum ’t Gooi. Daarnaast heeft de heer Van Rhee van het HagaZiekenhuis te Den Haag laten zien dat de zon niet alleen negatieve effecten heeft op ons lichaam, maar ook een bijdrage kan leveren aan een gezond leven. De presentaties werden bijzonder interessant gevonden en riepen weer levendige discussies op.

Genieten van de lentezon
Zonlicht is gezond. Het geeft je een goed gevoel en zorgt voor de aanmaak van vitamine D in de huid. Vitamine D hebben we nodig. Het is goed voor sterke botten en tanden. Het speelt een rol bij onze weerstand en is belangrijk bij het voorkomen van botontkalking.  Mogelijk verkleint vitamine D ook de kans op bepaalde vormen van kanker. Helaas is teveel zonlicht niet gezond. Daarom is het belangrijk uw huid te beschermen tegen UV-straling.

De NCV heeft de meest gestelde vragen over zonnen en anti-zonnebrandproducten verzameld en beantwoord. U leest hier antwoord op vragen als: Is UV-straling sterker als het warmer is? Kan ik bruin worden achter glas? Hoe lang kan ik zonder anti-zonnebrandproduct in de zon? 

Ondernemers doen meer aan duurzaamheid
Ondernemingen doen meer aan internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen dan ze zelf naar buiten brengen. Dat blijkt uit een onderzoek dat EIM heeft uitgevoerd voor de commissie van de Sociaal-Economische Raad (SER) die in de gaten houdt hoe Nederlandse bedrijven rekening houden met het sociale en milieubeleid van hun leveranciers in andere landen. Het EIM-onderzoek is het eerste dat in kaart brengt wat middelgrote bedrijven (50 tot 200 medewerkers) doen aan internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. De onderzoeksresultaten zijn onderdeel van een veel bredere stand van zaken die de SER naar buiten brengt en waar ook de inspanningen in kaart worden gebracht van ondernemersorganisaties, vakbonden, pensioenfondsen, brancheverenigingen en product- en bedrijfschappen.

Ook de NCV spant zich in om duurzaamheid verder onder de aandacht te brengen van haar leden. Uit de initiatieven gedemonstreerd op prikborden tijdens de jaarvergadering in 2010 bleek al dat door bedrijven veel geïnvesteerd wordt in duurzaam ondernemen. Het thema duurzaamheid staat onder meer centraal tijdens haar ledenvergadering op 19 mei 2011.

Workshop Octrooirecht én Merkenrecht
Op uitnodiging van de Nederlandse Cosmetica Vereniging, Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten en de Nederlandse Aerosol Vereniging  gaf de heer Jansen (Zacco) op 5 april 2011 de workshop Octrooirecht. Hij beantwoordde vragen als: hoe zorg je ervoor dat een octrooi zijn geld waard is? Liggen er ook mogelijkheden voor kleine en niddelgrote bedrijven? De heer Jansen gaf aan dat octrooien zijn op te zoeken in de octrooidatabank via http://nl.espacenet.com of http://www.octrooicentrum.nl/. Hier worden octrooien gepubliceerd. Het is interessant hierin te kijken wanneer u bijvoorbeeld concurrentie op uw idee vermoedt.

Na het aanvragen van een octrooi heeft u 20 jaar de monopoly hierover in ruil voor het prijsgeven van uw uitvinding. Productverbeteringen kunnen ook uitvindingen zijn. Ook octrooieerbaar is een bekend mengsel in nieuwe verpakking. Het is de NCV opgevallen dat er veel vragen zijn in het kader van modelrecht en merkenrecht. Daarom zal zij voor haar leden in het najaar i.s.m. Zacco een workshop Merkenrecht organiseren.

Meer nieuws

  • Cosmetica op 9e plaats van de belangrijkste bijdragen van chemische ontdekkingen en ontwikkelingen aan de mensheid. 
  • De Europese Commissie beoordeelt op dit moment de stand van de wetenschap op het gebied van alternatieven voor dierproeven. Ook wordt gekeken naar de sociaaleconomische effecten van het algehele verbod op het gebruik van dierproeven voor de beoordeling van de veiligheid van cosmetica-ingrediënten, dat in 2013 in werking treedt. Op basis hiervan brengt de Commissie verslag uit, en komt mogelijk met een wetsvoorstel.  
  • Op 19 mei komt het NCV jaarverslag 2010 uit! (gratis te downloaden via www.ncv-cosmetica.nl).
  • Beauty Trade Special (26-28 maart 2011) gaf weer een goed beeld van alle mooie innovaties op het gebied van cosmetica en behandelingen door de schoonheidsspecialist.
   
     
    Afmelden: Verstuur een e-mail naar info@ncv-cosmetica.nl met als onderwerp: Afmelden Nieuwsbrief