10 vragen over zon en...wintersport en de tropen

Hierbij de 8ste editie van de 10 x 10 zon nieuwsbrief met ditmaal als thema ‘Wintersport en de tropen’.

Het is een enorme tegenstelling: op reis naar de sneeuw en op reis naar de tropen. Wat deze activiteiten echter met elkaar gemeen hebben, is dat men bij beide reizen wordt blootgesteld aan een extreme hoeveelheid zon(kracht). Daarom is zowel in de besneeuwde bergen als in de tropen een zeer goede bescherming van de huid noodzakelijk, om haar te beschermen tegen vroegtijdige veroudering en huidkanker.

51. Is de UV-straling op wintersport anders dan hier?

In de bergen is de lucht schoon en helder waardoor de UV-straling flink sterker is, zelfs als het grijs en bewolkt is. De stofdeeltjes in mindere schone lucht houden namelijk een deel van de UV-straling tegen. Ook de hoogte zorgt voor extra zonkracht: de atmosfeer is dunner en er wordt minder UV-straling geabsorbeerd. Verse sneeuw weerkaatst nog eens 85% van de UV-straling. Wanneer de lucht helder is en de bergen besneeuwd, kan de UV-straling wel twee keer zo sterk zijn! Ook is er tijdens het skiën, snowboarden, langlaufen of wandelen geen of weinig schaduw. De bleke winterhuid wordt dus ineens aan enorm veel zonlicht blootgesteld en heeft zeer goede bescherming nodig.

52. Waarom zijn er andere zonneproducten voor de wintersport?

Anti-zonnebrandproducten op waterbasis kunnen in de kou tijdens wintersport bevriezen op de huid. Daarom is het sterk aan te bevelen om tijdens de wintersport een vette anti-zonnebrandcrème te gebruiken. Deze blijven goed smeerbaar bij lage temperaturen. Bovendien voorkomen deze vette crèmes uitdroging van de huid; wat snel gebeurt als het koud en winderig is.

53. Hoe vaak moet ik een anti-zonnebrandproduct smeren tijdens de wintersport?

Het is verstandig om iedere 2 à 3 uur de huid opnieuw in te smeren met een (vet) anti-zonnebrandproduct, omdat door wrijving met skibril, haarband of muts de anti-zonnebrandcrème  geleidelijk wordt weggeveegd. Wees royaal! Neem een kleine tube met anti-zonnebrandcrème mee in je jaszak als je de piste op gaat, zodat je altijd bij kunt smeren.

54. Welke lichaamsdelen moet ik insmeren als ik op wintersport ben?

Het belangrijkste is natuurlijk om de lichaamsdelen die blootgesteld worden aan de zon, met name het gezicht, goed in te smeren. Maar vergeet ook niet om de lippen goed te verzorgen, en om een goede bril te dragen ter bescherming van de ogen. Ook de oren kunnen verbranden als ze niet worden ingesmeerd met anti-zonnebrandcrème.

55. Hoe bescherm je je huid optimaal tegen de zon op wintersport?

1: Anti-zonnebrandproduct smeren  

Gebruik een anti-zonnebrandcrème met een SPF (Sun Protection Factor) van 30 of hoger. Gebruik een (vet) product dat speciaal is ontwikkeld voor gebruik tijdens de wintersport. Smeer het anti-zonnebrandproduct op de lichaamsdelen die zijn blootgesteld aan de zon, voornamelijk het gezicht, nek en oren. Gebruik een vette lippenbalsem met SPF, om je lippen te beschermen en verzorgen.

Het beste smeer je de huid een half uur voordat je naar buiten gaat in, zodat de crème goed intrekt. Herhaal het insmeren zeker iedere 2 uur. Anti-zonnebrandcrème verdwijnt gedurende de dag van de huid. Met het op- en afdoen van je skibril, helm en muts veeg je de crème nog sneller van je gezicht. Smeer liever een keer extra, dan dat je te laat bent en met een verbrand gezicht de piste af komt. Vergeet zeker ook niet te smeren voorafgaand aan dat drankje of hapje op het terras.

Tip 2: Kleding, helm en zonnebril

Het dragen van een helm beschermt je hoofd tijdens een val, en beschermt tegelijk de hoofdhuid tegen de zon en kou. Dit geldt ook voor een muts en col. Een zonnebril of skibril is belangrijk om de ogen te beschermen tegen de straling van de zon, maar ook voor het beschermen van de ogen tegen de wind (tranen) en de gevoelige huid rond de ogen.  
 
Tip 3: de schaduw opzoeken

Na het skiën zijn veel mensen geneigd om hun lunch in de zon op het terras te nuttigen. Midden op de dag is de zon echter het sterkst. Pak dat moment om even de schaduw op te zoeken om de huid rust te geven van de zon. Het is meteen een goed moment om je huid nogmaals in te smeren. 

56. Hoe verzorg ik mijn huid het beste na een dag in de sneeuw?

Ook als de huid goed beschermd is geweest tijdens een dag in de sneeuw, is het gebruik van een aftersun aan te bevelen. De huid is tenslotte wel blootgesteld geweest aan zonnestraling, wind en kou en heeft daardoor vocht verloren. Een verzorgend product helpt de huid na zo’n dag te herstellen.

57. Wat moet ik doen als mijn huid toch is verbrand door de winterzon?

De verschijnselen bij verbranding door de zon zijn: een rode of vuurrode huid, jeuk of pijn op de plaats van verbranding, bij drukken op de verbranding ontstaat een witte plek die afhankelijk van de ernst van verbranden snel of langzaam wegtrekt. Bij ernstige verbranding treden ook vochtblaartjes op. Bij eerstegraads brandwonden door de zon kun je onder een lauwe douche of in een lauw bad gaan. Ook natte doeken kunnen de pijn verlichten. Na het koelen kun je de huid insmeren met after sun. Dit verzorgt de huid en zorgt dat deze niet uitdroogt. Blijf uit de zon totdat de huid genezen is en smeer de huid in met een anti-zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor.

Er kan ook sprake zijn van kleine of grote vochtblaren op de huid. Dit noemen we tweedegraads verbranding door de zon. Hierbij is de behandeling hetzelfde als bij eerstegraads zonnebrand. Zorg ervoor dat je blaren heel laat, dus niet open prikken en voorzichtig deppend afdrogen. Open blaren verhogen de kan op een infectie. Behandel open blaren als een wondje; laat het velletje van de blaar zitten. Bij ernstige verbranding moet u een dokter raadplegen.

58. Waar moet ik op letten als ik naar de tropen ga?

In de tropen ben je dichterbij de evenaar en is sprake van een extreme blootstelling aan UV-straling. Het is altijd zomer en de intensiteit van de middagzon is zeer hoog. Dit geldt ook voor gebieden waar de ozonlaag dunner is, zoals in Nieuw-Zeeland en Australië. Het is noodzakelijk om in deze gebieden antizonnebrandproducten met zeer hoge bescherming te gebruiken. Denk eraan het product zeer regelmatig opnieuw aan te brengen. Omdat de warmte er in de tropen voor zorgt dat je veel zweet, verdwijnt de antizonnebrandcrème wat sneller van de huid. Daarom is het verstandig om een water-resistent product te gebruiken.

Verder is het verstandig om in de tropen UV-werende kleding en een UV-werende pet te dragen, om jezelf tegen een zonnesteek te beschermen.

59. Zijn er speciale cosmeticaproducten voor in de tropen?

Vanwege de sterke zonkracht, zijn zonnebrandcrèmes met zeer hoge SPF het meest geschikt voor gebruik in de tropen. Verder is het aan te raden om niet (teveel) make up en parfum te gebruiken in hele warme, zonnige landen. De kans bestaat namelijk dat deze producten reageren met het zonlicht en de warmte, met een rode of geïrriteerde huid tot gevolg. Ook het zweten zorgt ervoor dat bijvoorbeeld make up sneller van de huid ‘glijdt’ .

Ook goed om te weten: bij het smeren van muggen- en insectenwerende middelen (zoals DEET) kan het beste eerst de anti-zonnebrandcrème worden aangebracht en pas enige uren later het muggen- en insectenwerende middel. Wanneer je dit in een andere volgorde doet, of te snel na elkaar, kan de werking van de anti-zonnebrandcrème minder effectief worden.

60. Hoe lang kan ik een geopend zonneproduct bewaren?

De gebruiksduur van een geopend zonneproduct lees je op de verpakking. De PNO (periode na openen) wordt aangeduid met een specifiek symbool: een geopend potje gevolgd door een getal en de letter M (12M, bijvoorbeeld, betekent dat het product onder normale bewaaromstandigheden optimaal te gebruiken is tot 12 maanden na opening). Om de doeltreffendheid van het product te waarborgen, moet je het product nooit lang in de volle zon of warmte laten staan.

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies