Een parfum gebruiken we om lekker te ruiken voor onszelf én de omgeving. Een geur moet passen bij onze stemming of ons gevoel. Parfum kan ook de persoonlijkheid benadrukken of versterken.
Geur is emotie. Een parfum sluit ook het liefst aan bij het moment van gebruik. Zo worden zware parfums vaker in de avond gebruikt, terwijl een fris en bloemig parfum eerder overdag wordt gedragen. Geurwaarneming van een parfum verandert overigens bij het verstrijken van de tijd.
Er zijn zowel vrouwen- als mannengeuren. Voor mannen bestaan nog pre- en aftershaves (crème, balsem, lotion). Elk jaar worden weer veel nieuwe geuren geïntroduceerd. Een geur is een echte verwennerij, daarom maakt een geur vaak onderdeel uit van een geschenkverpaking. Deze verpakkingen worden met name met moeder- en vaderdag aangeschaft. Het merendeel van de geuren wordt verkocht in de parfumerie. Herhalingsaankopen van geuren vinden steeds meer online plaats.
Lees over de actuele marktontwikkelingen van geuren.