Nederlandse markt

De NCV brengt ieder jaar een jaarverslag uit. Naast een verslag over de activiteiten van en ontwikkelingen in de vereniging, wordt ook verslag gedaan van de marktontwikkelingen in dat verslagjaar. 

Op basis van gegevens van marktonderzoekbureaus NielsenIQ en GfK Netherlands schetst de NCV een zo nauwkeurig mogelijk overzicht van de consumentenomzet van producten voor de persoonlijke verzorging. NielsenIQ meet de verkoop van cosmetica bij ongeveer 97% van het reguliere, voor consumenten bereikbare Nederlandse supermarkt-, drogisterij- en parfumeriekanaal. Naast de traditionele kanalen wordt er nog ongeveer 6% aan cosmetica verkocht via andere kanalen (online, schoonheidsspecialist, kapper, apotheek, lifestylewinkel enz.).

Hieronder ziet u een weergave van de geregistreerde ontwikkelingen in de binnenlandse omzet in cosmetica (in miljoenen euro), gebaseerd op de NielsenIQ-cijfers. In het jaarverslag treft u een verklarende beschrijving aan van de ontwikkelingen in de markt.

Knipsel p 9.PNG

De totale consumptieve bestedingen aan producten voor de persoonlijke verzorging bedragen in 2022 ruim € 3,0 miljard. De totaalmarkt van cosmetica laat hiermee een groei van 6,2% versus 2021 zien. Duidelijk te merken was, dat de coronamaatregelen voorbij waren en we weer terug naar ons normale leven en verzorgingsrituelen gingen. De oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, hoge grondstofkosten, hoge personeelskosten zorgen voor deels hogere prijzen bij de productie van cosmetica waardoor de omzet stijgt. In verkoop van aantal verpakkingen is er een daling van -2,5%. Per hoofd van de bevolking is er ongeveer € 176 aan cosmetica besteed. 

Tot en met 2009 waren het de gouden jaren voor de cosmetica-industrie en werd zowel in omzet als volume een mooie groei gerealiseerd. Vanaf 2009 zagen we een sterk toegenomen druk op het prijsniveau vanuit, met name vanwege een blijvend toenemende promotiedruk. Vanaf ongeveer 2012 heeft de markt te maken met een verschuiving van aankopen van het meer traditionele drogisterij-, supermarkt- en parfumeriekanaal naar lifestylewinkels, modewinkels en online en budgetstores (low end retail). Na de coronacrisis, die in bepaalde deelmarkten grote gevolgen heeft gehad, spelen nu hele andere thema's. Zoals de oorlog in Oekraïne, de hoge grondstofprijzen, inflatie en onzekerheden bij consumenten. Onduidelijk is wat dit met de omzet voor cosmetica zal doen. 

Productgroepen

Cosmetica wordt onderverdeeld in de volgende productgroepen:

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies