Marktcijfers

oogschaduw.jpgDe NCV brengt ieder jaar een jaarverslag uit. Naast een verslag over de activiteiten van en ontwikkelingen in de vereniging, wordt ook verslag gedaan van de marktontwikkelingen in dat verslagjaar. 

Op basis van gegevens van marktonderzoekbureaus Nielsen en GfK schetst de NCV een zo nauwkeurig mogelijk overzicht van de consumentenomzet van producten voor de persoonlijke verzorging. Nielsen meet de verkoop van cosmetica bij ongeveer 98% van het reguliere, voor consumenten bereikbare Nederlandse supermarkt-, drogisterij- en parfumeriekanaal.

Productgroepen

Cosmetica wordt onderverdeeld in de volgende productgroepen:

Hieronder leest u een weergave van de geregistreerde ontwikkelingen in de binnenlandse omzet in cosmetica (in miljoenen euro), gebaseerd op de Nielsen-cijfers. In het jaarverslag treft u een verklarende beschrijving aan van de ontwikkelingen in de markt.

Grafiek p.8.jpg

Tot en met 2009 waren het de gouden jaren voor de cosmetica-industrie en werd zowel in omzet als volume een mooie groei gerealiseerd. Vanaf 2009 zagen we een sterk toegenomen druk op het prijsniveau vanuit, met name vanwege een blijvend toenemende promotiedruk. Vanaf ongeveer 2012 heeft de markt te maken met een verschuiving van aankopen van het meer traditionele drogisterij-, supermarkt- en parfumeriekanaal naar lifestylewinkels, modewinkels en met name online en budgetstores (low end retail). Deze omzetten worden niet in bovenstaande Nielsen gegevens meegenomen, netzoals de verkoop via schoonheidsspecialist, kapper en apotheek. GfK concludeert dat deze kanalen steeds belangrijker worden voor cosmetica en dat ongeveer 15% van cosmetica via deze kanalen wordt verkocht. Hiermee rekening houdende schat de NCV in dat de totale consumptieve bestedingen in 2016 bijna 2,8 miljard euro bedragen. De totaalmarkt voor cosmetica laat een kleine positieve ontwikkeling zien van 1à 2%. Ook in verkopen(aantal verpakkingen) was er een positieve ontwikkeling. Een besteding per hoofd van de bevolking van ruim 157 euro per jaar. 

 

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies