Sociaal

Diverse cosmeticabedrijven nemen maatregelen om een goede balans te vinden tussen people, planet en profit. Een belangrijk onderdeel van duurzaam onderneem is “people”. Dit zijn de medewerkers binnen het eigen bedrijf, maar ook de mensen waarmee handel wordt gevoerd. Voor de medewerkers is het belangrijk dat de werkomstandigheden goed zijn en er een sociaal plan is. En dat er mogelijkheden zijn om kennis te verzamelen door middel van opleidingen en promotiekansen. Dit alles wordt ook wel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) genoemd.

Daarnaast sponsoren grote cosmeticabedrijven diverse doelen, bijvoorbeeld op het gebied van cultuur, sport of ontwikkelingshulp, maar ook kleinere bedrijven dragen vaak bij aan de maatschappij. Cosmeticafabrikanten houden in het kader van het sociaal/ethisch aspect van duurzaam ondernemen, rekening met:

• innovatieve producten maken die de gezondheid bevorderen (bijv. hygiëne, bescherming tegen UV-straling, zelfvertrouwen)
• eerlijke handel voeren (fair trade)
• goede werkomstandigheden voor de medewerkers (bijv. opleidingen, promotiekansen, sociaal plan)
• steunen van goede doelen (bijv. vrijwilligerswerk, financiële steun of doneren van producten)
• tekenen voor globale initiatieven zoals het United Nations Global Compact, met tien regels op het gebied van mensenrechten, werkomstandigheden en milieu
• kennis en banen creëren in ontwikkelingsgebieden
•samenwerkingen aangaan met fair trade organisaties
• zich inspannen voor de ontwikkeling van alternatieven voor dierproeven

Specifieke voorbeelden kunt u teruglezen op steedsduurzamer.nl (website nog onder constructie).

 

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies