Sociaal

Diverse cosmeticabedrijven nemen maatregelen om een goede balans te vinden tussen people, planet en profit. Een belangrijk onderdeel van duurzaam onderneem is “people”. Dit zijn de medewerkers binnen het eigen bedrijf, maar ook de mensen waarmee handel wordt gevoerd. Voor de medewerkers is het belangrijk dat de werkomstandigheden goed zijn en er een sociaal plan is. En dat er mogelijkheden zijn om kennis te verzamelen door middel van opleidingen en promotiekansen. Dit alles wordt ook wel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) genoemd.

Daarnaast sponsoren grote cosmeticabedrijven diverse doelen, bijvoorbeeld op het gebied van cultuur, sport of ontwikkelingshulp, maar ook kleinere bedrijven dragen vaak bij aan de maatschappij. Cosmeticafabrikanten houden in het kader van het sociaal/ethisch aspect van duurzaam ondernemen, rekening met:

• innovatieve producten maken die de gezondheid bevorderen (bijv. hygiëne, bescherming tegen UV-straling, zelfvertrouwen)
• eerlijke handel voeren (fair trade)
• goede werkomstandigheden voor de medewerkers (bijv. opleidingen, promotiekansen, sociaal plan)
• steunen van goede doelen (bijv. vrijwilligerswerk, financiële steun of doneren van producten)
• tekenen voor globale initiatieven zoals het United Nations Global Compact, met tien regels op het gebied van mensenrechten, werkomstandigheden en milieu
• kennis en banen creëren in ontwikkelingsgebieden
•samenwerkingen aangaan met fair trade organisaties
• zich inspannen voor de ontwikkeling van alternatieven voor dierproeven

Voorbeelden initiatieven

Look Good...Feel Better
Uiterlijke verzorging van mensen met kanker Het programma Look Good...Feel Better bestaat in Nederland al ruim twaalf jaar in verschillende regio’s. De leden van de NCV onderschrijven het belang van goede voorlichting over uiterlijke verzorging bij kanker. Zij steunen de activiteiten van de Stichting dan ook financieel, of door het kosteloos aanbieden van cosmetica aan de deelnemers van de workshops. Tijdens de workshops worden via een stappenplan tips gegeven voor de uiterlijke verzorging bij een door bijwerkingen veranderend uiterlijk. Lees meer op de website van de Stichting Look Good...Feel Better.

Beiersdorf: ‘’We care & connect’’
Cosmeticabedrijf Beiersdorf is betrokken bij sociale projecten op het gebied van onderwijs, familie en gezondheid. Zij ondersteunt Plan International om het toekomstperspectief van minder bedeelde kinderen en jonge mensen te verbeteren onder het motto ‘’We care & connect’’. Het bedrijf steunt projecten in Afrika en Azië. Voorbeeld van een project zijn de centra in Bangladesh, waar kinderen lessen kunnen volgen in lezen en schrijven, zich kunnen wassen en weer even kind kunnen zijn. Ook kunnen ze een vakopleiding volgen, zodat ze een eigen inkomen kunnen verdienen. Hiernaast sponsort de firma een project voor jonge onderzoekers. Met dit project biedt zij een platform voor de ideeën en het werk van veelbelovende jonge onderzoekers. Zij steunt enthousiaste jonge mensen die onderzoek doen op het gebied van onder meer natuurwetenschap, techniek en wiskunde.

Sanex zet zich in voor Gambia
Sanex helpt om het water in Nederland zo schoon mogelijk te houden, en ook om dorpsbewoners in Gambia aan schoon water te helpen. Ze maken het mogelijk dat kapotte handpompen vervangen worden door BluePumps. Dit gebeurt in samenwerking met de Nederlandse non-profitorganisatie Fairwater. Samen zorgen ze ervoor dat voor elke verkochte fles Sanex Zero% douchegel 1 persoon in Gambia 1 maand lang schoon water heeft. Dus hoe meer mensen hier in Nederland dit product gebruiken, hoe meer mensen in Gambia zich ook met schoon water kunnen wassen. Johnson & Johnson biedt psychische hulp Johnson & Johnson biedt ondersteuning na bijvoorbeeld natuurrampen. Hierbij wordt speciale aandacht geschonken aan de psychische begeleiding van kinderen die door dit natuurgeweld getroffen waren. In Pakistan hebben meer dan dertig kraamverpleegkundigen een training gevolgd die is ondersteund door Unicef. Deze organisatie heeft op haar beurt financiële support van het bedrijf gekregen zodat deze medische beroepsgroep van Unicef leert om bijvoorbeeld complicaties tijdens de zwangerschap te herkennen en baby’s gezond ter wereld te brengen.

Zwitsal en KWF helpen kinderen zich te beschermen tegen de zon
Zwitsal heeft een intensieve samenwerking met KWF Kankerbestrijding. Met een gezamenlijke jaarlijkse campagne schenken zij extra aandacht aan het belang van bescherming van de huid tegen zonverbranding. De campagne heeft als doel om ouders te informeren en alert te houden. De informatie wordt verspreid via magazines, digitale nieuwsbrieven en er worden ‘smeerstations’ op scholen en kinderdagverblijven georganiseerd. Hiermee kunnen kinderen zich bij het buitenspelen dagelijks insmeren en wordt dat ook voor hen een goede gewoonte.

Keune biedt sociale werkplek
Sinds 1995 biedt Keune Haircosmetics een sociale werkplaats aan mensen met een verstandelijke beperking. Zij werken zelfstandig in de fabriek, maar ook onder begeleiding. Ze zijn volledig opgenomen in het arbeidsproces. Het dagelijkse werk in de fabriek geeft hun leven structuur en geeft hen de voldoening dat zij daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de maatschappij.

Bescherming van albino’s tegen zonlicht
Op 17 augustus 2004 wordt de Stichting Afrikaanse Albino’s opgericht. Doel van de stichting is de kwaliteit van leven van Afrikaanse albino's te verbeteren. Deze mensen verbranden dagelijks onder de felle tropische zon in Afrika. Het doel wordt bereikt door flessen zonnebrandcrème naar contactpersonen in diverse landen in Afrika te sturen. Cosmeticabedrijven steunen dit project met sponsoring van zonneproducten.

Onderwijs in hygiene
Duizend vrouwen nemen vanaf 2005 deel aan het project ‘Shakti’ van Hindustan Lever, de Indiase dochter van Unilever. Het project is een vorm van ontwikkelingshulp, waarbij arme plattelandsvrouwen worden ingezet als verkoper van verzorgingsproducten. Een Shakti Vani onderwijst dorpelingen op het gebied van hygiëne en persoonlijke verzorging. In India gebruikt namelijk maar veertien procent van de plattelandsbevolking water en zeep bij het handenwassen.

Diarree is de op twee na grootste doodsoorzaak van de wereld en alleen al in India overlijden jaarlijks zeker een miljoen mensen aan diarree. Zeker de helft van het aantal sterfgevallen zou kunnen worden voorkomen als mensen hun handen zouden wassen met zeep. Zeep wordt hier echter vooral gebruikt vanwege haar geur; het is nagenoeg onbekend dat het ook bacteriën doodt. Daarom is het voorlichtingsprogramma Shakti Vani zo belangrijk.

NCV Allergiepas
Er zijn niet veel mensen allergisch voor cosmetica. Toch kan het voorkomen dat iemand allergisch is voor een ingrediënt dat in cosmetica voorkomt. Het belangrijkste is dan dat men het ingrediënt zoveel mogelijk vermijdt. Als het ingrediënt voorkomt in bijvoorbeeld een dagcrème, kan men beter een andere dagcrème gebruiken zonder het betreffende ingrediënt. De NCV allergiepas is een handig hulpmiddel, dat mensen met een allergie helpt bij het interpreteren van de ingrediëntendeclaratie

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies