Logistiek

Een belangrijk onderdeel van logistiek, is transport. In het kader van het milieu kunnen fabrikanten rekening houden met factoren als: brandstof, vervoerstype en de gekozen route. Ook kan men door slimmer te beladen en een goede samenwerking tussen fabrikanten, het aantal transporten beperken.

Hoe cosmeticabedrijven het onderdeel logistiek van hun bedrijfsvoering verduurzamen:

• beperken van de afstand die grondstoffen en producten moeten afleggen
• het aantal transporten verminderen
• type vervoer aanpassen (bijv. trein in plaats van vliegtuig)
• efficiënt beladen (bijv. rijden met vol beladen wagen)
• zorgen dat de producten tijdens distributie onbeschadigd blijven

Voorbeelden initiatieven

L’Oréal: van weg naar spoor
De divisie L’Oréal Luxeproducten is in staat geweest om van transport over de weg te switchen naar transport over het spoor. De producten leggen nu per trein een afstand af van 540 km tussen het distributiecentrum in Kaarst, Duitsland en Basel, Zwitserland. Hiermee bespaart L’Oréal fors op brandstof en de uitstoot van broeikasgassen, zonder in te hoeven leveren op tijd.  In Latijns Amerika verduurzaamt L’Oréal haar distributiesysteem. Zo loopt dit proces in Mexico al gedeeltelijk op zonne-energie.

Intertrade Cosmetics Intertrade heeft een paar jaar geleden een omdoos laten ontwikkelen met een kartonnen inlay die op diverse hoogtes kan worden aangebracht. Op deze manier kan een doos die niet volledig is afgevuld zonder opvulmateriaal toch schokbestendig worden verstuurd.

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies