Gebruikers en distributie

Meer mensen gebruiken cosmetica dan vaak wordt gedacht. Dat komt deels omdat mensen denken dat het bij cosmetica om make-up gaat en men zich dus niet realiseert dat het alle producten voor de persoonlijke verzorging betreft. En die worden ook door mannen en kinderen gebruikt! Er zijn ook professionele gebruikers die uit hoofde van hun beroep met cosmetica werkzaam zijn.
Er zijn veel distributiekanalen alwaar tot aanschaf van cosmetica kan worden overgegaan.<

Consument

Iedereen gebruikt dagelijks meerdere producten voor de persoonlijke verzorging, ongeacht sekse, leeftijd, huidskleur, religie of achtergrond. Denk maar eens aan het poetsen van tanden, het wassen van handen en stiften van lippen.

Al van jongs af aan gebruiken we cosmetica en dat blijven we ons hele leven doen. Een gemiddeld persoon gebruikt zeker vijf cosmeticaproducten per dag. De fabrikanten komen tegemoet aan de wensen van de gebruikers en ontwikkelen daar steeds nieuwe innovatieve producten voor. Deze producten kunnen soms op diverse (nieuwe) gebruiksmomenten, zoals ’s nachts, gebruikt worden.

Kinderen Als baby maken we kennis met de eerste cosmeticaproducten, zoals talkpoeder, babydoekjes en babyshampoo. Ook als we ouder worden, zijn er speciale producten voor kinderen (peuters en tieners) op de markt. Zonnecosmetica, tandpasta en schmink zijn daar voorbeelden van. Gedacht kan ook worden aan speciale reinigingslotion ten behoeve van het voorkomen van puistjes voor tieners. 

Volwassenen Het merendeel van de producten wordt ontwikkeld voor de volwassen consument. En omdat vrouwen en mannen nu eenmaal niet hetzelfde zijn, zijn er speciale cosmeticaproducten voor vrouwen en mannen. Het gaat hierbij niet alleen om de traditionele producten zoals scheerschuim en aftershave. Maar in toenemende mate ook om douchegel, haarkleurmiddel en gezichtscrème die speciaal voor mannen op de markt wordt gebracht. De markt voor mannencosmetica is nog relatief gering.

Professionele gebruiker

Professionele gebruikers van cosmetica zijn zij die bij de uitoefening van hun beroep op een deskundige manier gebruik maken van cosmetica. Vaak hebben zij een speciale opleiding gevolgd alvorens zij hun beroep gaan uitoefenen. 

Het gaat hierbij om: • kappers • schoonheidsspecialisten • nagelstylisten • visagisten 

Vaak krijgen zij van fabrikanten en importeurs ook nog speciale trainingen. Hier krijgen ze uitleg over het cosmeticaproduct en hoe ze er het beste mee om kunnen gaan om een voor de klant zo goed mogelijk resultaat te bereiken. 

Op producten voor professioneel gebruik staat meestal aangegeven dat het uitsluitend voor professioneel gebruik is. Dit houdt in dat deze producten niet bestemd zijn voor verkoop aan consumenten. Producten voor professioneel gebruik worden vaak geleverd in grotere verpakkingen dan aan de consument. 

Speciaal voor kappers en schoonheidsspecialisten bestaat informatie over veilig werken met professionele cosmeticaproducten. 

Distributiekanalen

De fabrikant of importeur heeft verschillende mogelijkheden om zijn product onder de aandacht van de consument te brengen. De consument heeft niet alleen behoefte aan producten met een toegevoegde waarde. Ook de plaats van aanschaf moet vaak iets extra’s bieden, zoals de uitstraling van de winkel, een breed assortiment en een deskundig advies. Er zijn dan ook verschillende distributiekanalen:

• drogisterij
• parfumerie
• apotheek
• supermarkt
• warenhuis
• directe verkoop
• kapper, schoonheidsspecialist en nagelstylist
• online

Voor cosmetica zijn al deze kanalen van belang. Het merendeel van de afzet van cosmetica vindt plaats in de drogisterij/parfumerie. Over het algemeen voert de drogisterij/parfumerie een groter productassortiment en kan door het winkelpersoneel gericht advies worden gegeven. 

Productgroepen als geuren en decoratieve cosmetica (make-up) spelen in het supermarktkanaal nauwelijks een rol. De consument vindt in de 21ste eeuw one-stop-shopping (dat wil zeggen dat men alles in één winkel aanschaft) en gemak steeds belangrijker. Men komt drie keer per week bij een supermarkt tegenover drie keer per maand bij de drogisterij/parfumerie. Supermarkten worden steeds groter. Online verkoop wordt ook voor cosmetica steeds belangrijker maar is nog relatief beperkt. Vooral herhalingsinkopen voor parfumerie worden online gedaan.

In het NCV Jaarverslag wordt aandacht besteed aan de ontwikkelingen in het ‘food en drugkanaal’.

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies