Distributie

De consument heeft niet alleen behoefte aan producten met een toegevoegde waarde. Ook de plaats van aanschaf moet vaak iets extra’s bieden, zoals de uitstraling van de winkel, een breed assortiment en een deskundig advies.

Distributiekanalen

De fabrikant of importeur heeft verschillende mogelijkheden om zijn product onder de aandacht van de consument te brengen. Er zijn dan ook verschillende distributiekanalen:

• drogisterij
• parfumerie
• apotheek
• supermarkt
• warenhuis
• kapper, schoonheidsspecialist en nagelstylist
• online

Voor cosmetica zijn al deze kanalen van belang. Het merendeel van de afzet van cosmetica vindt plaats in de drogisterij/parfumerie. Over het algemeen voert de drogisterij/parfumerie een groter productassortiment en kan door het winkelpersoneel gericht advies worden gegeven. 

Productgroepen als geuren en decoratieve cosmetica (make-up) spelen in het supermarktkanaal nauwelijks een rol. De consument vindt in de 21ste eeuw one-stop-shopping (dat wil zeggen dat men alles in één winkel aanschaft) en gemak steeds belangrijker. Men komt drie keer per week bij een supermarkt tegenover drie keer per maand bij de drogisterij/parfumerie. Supermarkten worden steeds groter.

In het NCV Jaarverslag wordt aandacht besteed aan de ontwikkelingen in het ‘food en drugkanaal’.

Online verkoop wordt ook voor cosmetica steeds belangrijker maar is nog relatief beperkt. Vooral herhalingsinkopen voor parfumerie worden online gedaan. Lees meer over de marktcijfers.

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies