Zomerborrel NCV/ CBD

De oplossing ligt in samenwerking 

 

Op 29 juni organiseerden de brancheverenigingen NCV en CBD de Zomerborrel in Green Village te Nieuwegein. Deze netwerkbijeenkomst kwam in plaats van de traditionele Nieuwjaarsreceptie, die in januari vanwege corona niet door kon gaan. 

 

Het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven en de Nederlandse Cosmetica Vereniging hebben voor deze bijeenkomst geen spreker uitgenodigd, maar wilden graag het gesprek aangaan met hun leden en relaties. Onder het genot van een drankje en een versnapering wisselden de ongeveer 80 aanwezigen gedachten uit over enkele hot topics in de cosmetica- en drogisterijbranche. Directeuren Jos Jongstra (CBD) en Ronald van Welie (NCV), gingen met de deelnemers van de bijeenkomst in gesprek over de  volgende thema’s: Cosmeticaverordening, Wetswijziging Geneesmiddelenwet en Verduurzaming. 

 

zomerborrel.jpg

 

Duurzaamheid moet nu 

Op het gebied van duurzaamheid waren de aanwezige retailers en leveranciers het erover eens dat nú stappen moeten worden gemaakt omdat je anders in de toekomst niet meer meetelt. Arjan van der Lingen van NDS (DA) gaf aan dat veel bedrijven in de praktijk worstelen met het thema duurzaamheid. “Leveranciers en retailers moeten op dit gebied hecht samenwerken om de gestelde goals te behalen.”    

 

Uitvoerbaarheid Cosmeticaverordening  

Datzelfde geldt voor de eisen die gesteld worden in de Cosmeticaverordening: de oplossing ligt in de samenwerking. Van Welie: “De EU wil vergroenen naar een toxicfree environment. De Green Deal brengt veel wetsvoorstellen met zich mee die het de cosmeticabranche moeilijk maken. Retailers en leveranciers moeten elkaar vinden om het in de praktijk uitvoerbaar te houden.” Marion van Deurzen, manager regulatory affairs bij een grote leverancier reageert: “De voorschriften zijn soms onwerkbaar en over the top. Je komt bij het pellen van een sinaasappel met meer geurstoffen in aanraking dan toegestaan in een parfum. En soms raken ze de werkzaamheid van producten: blijft een zonnebrand even goed beschermen zonder bepaalde ingrediënten? Wat zijn de implicaties van deze wijzigingen?” Van Welie: “We moeten en kunnen steeds meer informatie verschaffen over onze producten en de consument wil ook beter geïnformeerd worden. Digitale informatievoorziening biedt de oplossing. Ik hoop dat retailers en producenten elkaar kunnen vinden in de uitvoerbaarheid. Laten we in ieder geval samenwerken met één waarheid.”   

 

Van bedreiging naar kans 

Laatste topic: hoe maak je van een bedreiging zoals de wijziging in de Geneesmiddelenwet een kans? Een week nadat de Zomerborrel wordt georganiseerd, behandelt de Tweede Kamer de wijziging in de Geneesmiddelenwet: mogen UAD-geneesmiddelen voortaan ook bij supermarkt of bouwmarkt verkocht worden, waarbij de consument alleen advies kan vragen aan een digitale tablet? Jos Jongstra is vlak voor de politieke besluitvorming hoopvol dat de wetswijziging van tafel kan worden geveegd. “Stel dat de wijziging toch doorgaat, dan is het belangrijk om je af te vragen hoe je van deze bedreiging een kans maakt.” Michiel Maartens, NDS: “Als de drogisterijen blijven investeren in kwaliteit en de advisering, ben ik ervan overtuigd dat de consument juist na de invoering van de tablet meer behoefte heeft aan een persoonlijk, face-to-face advies.”  

 

Hartelijk bedankt aan alle aanwezigen. Wij vonden het geweldig om u weer te mogen ontvangen! Mede dankzij uw actieve participatie blikken wij terug op een geslaagd evenement! 

 directeuren.jpg

 

Terug naar overzicht

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies