NCV Jaarverslag 2015 gepubliceerd

Voor de Nederlandse consument is uiterlijke verzorging belangrijk. Dat blijkt ook uit vandaag gepubliceerde cijfers van de Nederlandse Cosmetica Vereniging in haar Jaarverslag 2015. Zowel in omzet als in aantal verpakkingen is een groei gerealiseerd. Volgens Monica van Ee, voorzitter van de NCV is de omzetgroei  in cosmetica “wel een handje geholpen door de extra week in 2015.” Op basis van 53 weken is de markt voor cosmetica namelijk gestegen met 1,3%. 

Bij aankoopbeslissingen spelen effectiviteit en de toegevoegde waarde voor het individu een rol. Deelmarkten decoratieve cosmetica, huidverzorging en zonnecosmetica hebben een bovengemiddelde ontwikkeling doorgemaakt. Consumenten hebben vooral meer lip-, teint-, hand-, gezichts- en zonneproducten gekocht. Deels onder invloed van de goede zomer maar ook door extra mediabestedingen, vooral op tv. De grootste deelmarkt is geuren. In diverse deelmarkten is gebouwd aan waarde door innovaties en introducties. De promotiedruk is in 2015 verder toegenomen. 

De consument koopt cosmetica in toenemende mate buiten het traditionele kanaal (drogisterij, supermarkt en parfumerie), zoals budget-stores en online. Op basis van gegevens van GfK schat de NCV in dat naast de door Nielsen gemeten kanalen nog 15% in andere kanalen aan cosmetica wordt verkocht. De totale consumptieve bestedingen bedroegen in 2015 ruim 2,8 miljard euro; een besteding per hoofd van de bevolking van ruim 159,- euro per jaar.

De NCV verwacht in 2016 een vergelijkbare ontwikkeling maar omdat er dan over een week minder gerapporteerd zal worden zal dat te merken zijn aan de cijfers. Cosmetica blijft belangrijk ongeacht leeftijd en sociale status. De groei van de Nederlandse bevolking en de toenemende besteding door 55+ shoppers aan cosmetica zullen een positief effect hebben.

NCV_jaarverslag15_Voorkant_klein.jpg


Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies