Reclames voor cosmetica voldoen aan de wet- en zelfreguleringseisen

Uit het onafhankelijke onderzoek van de European Advertising Standards Alliance (EASA) blijkt dat de (internationale) cosmetica industrie zich houdt aan de door Cosmetics Europe opgestelde Charter en Guiding Principles (vaak opgenomen in nationale reclamecodes) en de Claimsverordening (655/2013) met bijbehorende richtlijnen. De EASA heeft haar onderzoek uitgevoerd in Frankrijk, Hongarije, Italië, Polen, Zweden en Engeland. Deze landen zijn geselecteerd omdat zij een goed beeld geven van de situatie in Europa qua culturele en historische verschillen en qua grootte van de reclamecode organisaties.

Maar liefst 91% van de reclames voor cosmetica voldeden aan de relevante wet- en regelgeving. In totaal zijn 1861 reclames beoordeeld, zijnde 577 tv-reclames en 1284 print-reclames.

Ronald van Welie, directeur van de NCV, is trots op het resultaat van dit eerste onderzoek “het blijkt dat het zelfregulerende systeem voor cosmeticareclame naast de Europese regelgeving op dit gebied werkt”. Ook in Nederland zijn er weinig klachten. Toch wil de (internationale) cosmetica-industrie lering trekken uit de resultaten van het EASA rapport en zal zich blijven inspannen om zoveel mogelijk verbeteringen door te voeren. Lees hier het EASA rapport.

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies