Gebruikers en distributie

Meer mensen gebruiken cosmetica dan vaak wordt gedacht. Dat komt deels omdat mensen denken dat het bij cosmetica om make-up gaat en men zich dus niet realiseert dat het alle producten voor de persoonlijke verzorging betreft. En die worden ook door mannen en kinderen gebruikt! Er zijn ook professionele gebruikers die op grond van hun beroep met cosmetica werken. Er zijn veel distributiekanalen waar tot aanschaf van cosmetica kan worden overgegaan.

Consument

Iedereen gebruikt dagelijks meerdere producten voor de persoonlijke verzorging, ongeacht sekse, leeftijd, huidskleur, religie of achtergrond. Denk maar eens aan het poetsen van tanden, het wassen van handen en stiften van lippen.

Iedereen gebruikt cosmetica; van tandpasta tot douchegel. Vaak zijn deze producten zo geïntegreerd in onze dagelijkse routine dat we er niet meer stil bij staan. Hoe bewust is de consument van de rol die cosmetica speelt?

Dit onderzocht Cosmetics Europe met de “Consumer Perception Study 2022”. Hieruit bleek dat 72% van de Europese consumenten cosmetica en persoonlijke verzorgingsproducten belangrijk of zeer belangrijk vindt in hun dagelijks leven. Consumenten hechten veel waarde aan cosmetische producten die zij gebruiken en zien deze als essentieel voor het verbeteren van hun levenskwaliteit, het vergroten van het gevoel van eigenwaarde en voor sociale interacties. Wil je meer weten over deze studie? Lees dan hier meer of bekijk onze folder over het belang van de cosmetica-industrie.

 

Afbeelding7.png

Kinderen Als baby maken we kennis met de eerste cosmeticaproducten, zoals talkpoeder, babydoekjes en babyshampoo. Ook als we ouder worden, zijn er speciale producten voor kinderen (peuters en tieners) op de markt. Zonnecosmetica, tandpasta en schmink zijn daar voorbeelden van. Gedacht kan ook worden aan speciale reinigingslotion ten behoeve van het voorkomen van puistjes voor tieners. 

Volwassenen Het merendeel van de producten wordt ontwikkeld voor de volwassen consument. En omdat vrouwen en mannen nu eenmaal niet hetzelfde zijn, zijn er speciale cosmeticaproducten voor vrouwen en mannen. Het gaat hierbij niet alleen om de traditionele producten zoals scheerschuim en aftershave, maar ook steeds vaker ook om douchegel, haarkleurmiddel en gezichtscrème die speciaal voor mannen op de markt wordt gebracht. De markt voor mannencosmetica heeft nog veel potentieel. 

 

Afbeelding8.png

 

Er zijn verschillende redenen om cosmetica te gebruiken. Jezelf verzorgen en hygiëne zijn een paar redenen, die in het onderzoek veel genoemd zijn. Bovendien draagt cosmetica bij aan positieve contacten met anderen en aan zelfvertrouwen.

 

Afbeelding9.png

 

Afbeelding10.png

 

 

Professionele gebruiker

Professionele gebruikers van cosmetica zijn zij die bij de uitoefening van hun beroep op een deskundige manier gebruik maken van cosmetica. Vaak hebben zij een speciale opleiding gevolgd voordat zij hun beroep gaan uitoefenen. 

Het gaat hierbij om: • kappers • schoonheidsspecialisten • nagelstylisten • visagisten 

Vaak krijgen zij van fabrikanten en importeurs ook nog speciale trainingen. Hier krijgen ze uitleg over het cosmeticaproduct en hoe ze er het beste mee om kunnen gaan om een voor de klant zo goed mogelijk resultaat te bereiken. 

Op producten voor professioneel gebruik staat meestal aangegeven dat het uitsluitend voor professioneel gebruik is. Dit houdt in dat deze producten niet bestemd zijn voor verkoop aan consumenten. Producten voor professioneel gebruik worden vaak geleverd in grotere verpakkingen dan aan de consument. 

Speciaal voor kappers en schoonheidsspecialisten bestaat informatie over veilig werken met professionele cosmeticaproducten. 

Distributiekanalen

De fabrikant of importeur heeft verschillende mogelijkheden om zijn product onder de aandacht van de consument te brengen. De consument heeft niet alleen behoefte aan producten met een toegevoegde waarde. Ook de plaats van aanschaf moet vaak iets extra’s bieden, zoals de uitstraling van de winkel, een breed assortiment en een deskundig advies. Er zijn dan ook verschillende distributiekanalen:

• drogisterij
• parfumerie
• apotheek
• supermarkt
• warenhuis
• directe verkoop
• kapper, schoonheidsspecialist en nagelstylist
• online

Voor cosmetica zijn al deze kanalen van belang. Het merendeel van de afzet van cosmetica vindt plaats in de drogisterij/parfumerie. Over het algemeen voert de drogisterij/parfumerie een groter productassortiment en kan door het winkelpersoneel gericht advies worden gegeven. 

Productgroepen als geuren en decoratieve cosmetica (make-up) spelen in het supermarktkanaal nauwelijks een rol. De consument vindt in de 21ste eeuw one-stop-shopping (dus dat men alles in één winkel aanschaft) en gemak steeds belangrijker. Men komt drie keer per week bij een supermarkt tegenover drie keer per maand bij de drogisterij/parfumerie. Supermarkten worden steeds groter. Online verkoop wordt ook voor cosmetica steeds belangrijker, maar is nog relatief beperkt. Vooral herhalingsinkopen voor parfumerie worden online gedaan.

In het NCV Jaarverslag wordt aandacht besteed aan de ontwikkelingen in het ‘food- en drugkanaal’.

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie

Ik accepteer het gebruik van cookies